Ga verder naar de inhoud

Sensibiliseringscampagne toiletpas

19 nov. 2022

Persbericht, Brussel, 19 November 2022

World Toilet Day:

Patiëntenverenigingen starten sensibiliseringscampagne om taboe rond toiletpas te doorbreken

Ter gelegenheid van World Toilet Day starten patiëntenverenigingen Crohn & Colitis ulcerosa Vereniging vzw en Crohn RCUH asbl een sensibiliseringscampagne om meer bewustzijn te creëren over de medische noodzaak van de toiletpas voor patiënten met een chronische darmziekte. Voor een groot aantal patiënten is een toiletpas - waarmee ze overal gratis kunnen gebruikmaken van toiletten in winkels, horeca en andere plaatsen - essentieel voor hun dagelijks functioneren, omdat patiënten door deze ziekte zeer frequent en heel dringend naar het toilet moeten. De sensibiliseringscampagne geniet de steun van organisaties zoals Comeos, Horeca Vlaanderen, Unizo en UCM.

Meer dan 30.000 Belgen lijden vandaag aan een chronische darmziekte, zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Het betreft een chronische ontsteking van het spijsverteringsstelsel, die vaak leidt tot symptomen zoals diarree, buikpijn en gewichtsverlies. Doorgaans krijgen patiënten de diagnoses tussen de 15 en 30 jaar, en de symptomen hebben vaak een belangrijke impact op het sociale leven, de werkomstandigheden en de eetgewoontes van de patiënten. Sommige patiënten moeten soms wel tot 20 keer per dag naar het toilet, en dit met hoge urgentie.

Daarom werd enkele jaren geleden de toiletpas in het leven geroepen. Dankzij deze medisch gecertificeerde pas kunnen patiënten overal waar ze zich bevinden – een winkel, een horecazaak of een andere vrij toegankelijke plaats - gratis gebruikmaken van het toilet. De toiletpas is daarom essentieel voor het medisch en sociaal welzijn van patiënten. Helaas is het brede publiek nog weinig vertrouwd met het bestaan van de toiletpas en zijn medische noodzaak. Dit gebrek aan kennis, begrip en bewustzijn plaatst de ziekte en de toiletpas in een taboesfeer, en soms geraken patiënten door de stigmatiserende perceptie in een sociaal isolement.

Om die situatie te verhelpen geven patiëntenverenigingen Crohn & Colitis ulcerosa Vereniging vzw en Crohn RCUH asbl vandaag de aftrap voor een sensibiliseringscampagne. De campagne wordt ondersteund door het biofarmaceutisch bedrijf Takeda, en geniet de steun van professionele organisaties zoals Comeos, Horeca Vlaanderen, Unizo en UCM. Daarnaast zijn de patiëntenverenigingen nog in gesprek met andere organisaties om de actie te ondersteunen.

De campagne omvat onder andere een stickeractie - aan de hand van deze stickers kunnen uitbaters van winkels, horecazaken en andere plaatsen signaleren aan patiënten dat ze welkom zijn met hun toiletpas. Daarnaast zullen de betrokken professionele organisaties de actie ondersteunen door een convenant te ondertekenen met de patiëntenverenigingen, en hun leden informeren en sensibiliseren over het belang van de toiletpas. Ten slotte presenteren de patiëntenverenigingen vandaag ook een campagnevideo met getuigenissen van patiënten en een ondersteunende boodschap van Comeos.

Voor duizenden Belgische patiënten is de toiletpas allesbehalve een overbodige luxe, maar net een broodnodig instrument om hun medisch, mentaal en sociaal welzijn dagelijks te ondersteunen,” vertelt Lynn Debrun, voorzitster van Crohn & Colitis ulcerosa Vereniging vzw. “We zijn dan ook enorm tevreden dat we op de steun kunnen rekenen van Comeos, Horeca Vlaanderen, Unizo en UCM. Samen kunnen we mensen informeren en sensibiliseren over deze vaak onzichtbare ziekte, en ze uit de taboesfeer halen.”

Comeos steunt de toiletpas, en wij moedigen alle handelaars aan om hun medewerkers te sensibiliseren om toiletpashouders toegang te bieden tot de toiletten,” vertelt Nathalie De Greve, Sustainability Director bij handelsfederatie Comeos. ”Dit maakt deel uit van een breder engagement van onze sector om winkels toegankelijker te maken.”

Dit mooie initiatief kan rekenen op de warme steun van onze sector. Als sectorvereniging zullen we de Vlaamse horeca-uitbaters bewuster maken van het belang van de toiletpas, en hen aansporen om het gebruik ervan helemaal ingeburgerd te laten geraken,” vertelt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.

De campagnevideo met getuigenissen van patiënten en een boodschap van Comeos

Met de steun van deze sponsors Alle sponsors bekijken

Platinum

Gold

Silver

Coloplast - Fresenius Kabi - Mendes S.A. - Norgine - Tillotts Pharma - Viatris - Bristol Myers Squibb - ProDigest